De taakbrief is een belangrijk onderdeel van ons Daltononderwijs. Het werken met een taakbrief stimuleert de zelfstandigheid en het samenwerken van leerlingen, geeft hen verantwoordelijkheid en laat leerlingen kritisch reflecteren en evalueren op het gemaakte werk. We werken in een doorlopende lijn van groep 4 t/m 8 met een taakbrief. Maar hoe ziet dat er precies uit? In groep 6 doen we dat als volgt:
Inplannen
Op maandag plannen we onze taakbrief in. De bijzonderheden worden toegelicht en uitgelegd door de leerkracht. Met de kleuren van de week (groen, blauw, geel, oranje en rood) worden de taken gepland. Sommige taken zijn al gepland op een bepaalde dag. Er staat ook altijd keuzewerk op de taak. De leerlingen mogen dan kiezen welke van de keuzetaken zij die week gaan doen. (Vrijheid in gebondenheid) Naast het plannen van verschillende lessen en opdrachten, bedenken de leerlingen ook een persoonlijk doel waar ze die week aan werken. Dit doel hebben ze meegenomen naar aanleiding van de week daarvoor.
Taaktijd en differentiatie
Iedere dag staat er ongeveer een half uur taaktijd op het programma. Omdat de leerlingen weten dat de taak in principe af moet zijn op vrijdag, is het hun eigen verantwoordelijkheid de taaktijd goed te benutten. Soms kan dat best lastig zijn, maar hier helpen wij de leerlingen bij. Natuurlijk wordt er ook rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen, dus werken wij in groep 6 met vier verschillende taakbrieven. De basis is hetzelfde, maar sommige leerlingen krijgen reductie van bepaalde taken of juist extra taken. Iedere leerling is anders en deze differentiatie stimuleert de succeservaringen en de motivatie. Als de leerlingen de taken van de dag gemaakt hebben, kiezen ze een taak op de achterkant bij het klaarkeuzewerk.
Reflectie
Na het werken aan de taakbrief staan we vaak even kort stil bij de dingen die we we gedaan hebben of dingen die wij als leerkrachten gezien hebben. De leerlingen kleuren de gemaakte taken af. Gedurende de week leveren de leerlingen hun taakbrieven in om te checken hoe het ervoor staat. Aan het einde van de week reflecteren we op de de taken. We vullen de reflectievragen in, kijken naar de persoonlijke doelen, denken na over nieuwe doelen, praten over hoe er gewerkt is en bespreken sommige opdrachten met elkaar.
De verantwoordelijkheid van de leerling
Werken met een taakbrief geeft leerlingen een grote verantwoordelijkheid. Soms komt het natuurlijk voor dat de taakbrief niet af is. Leerlingen moeten zelf in de gaten houden of het gaat lukken en tijdig bij ons komen als ze vermoeden dat het niet af komt. Hierbij speelt de werkhouding van de leerling een grote rol. Samen kijken we dan welke taken in ieder geval gedaan moeten worden.
Kijk op onze socials voor uitleg door leerlingen @cdsdezevensprong (Facebook/ Instagram)